یادداشت های مدیر کل


Enter Title

اسلام ضمن گرامیداشت آغاز هفته وحدت و تبریک اعیاد پیش رو خدمت جامعه دانشگاهی دانشگاه بزرگ سیستان و بلوچستان ،که با توجه به تنوع مذهبی موجود در جامعه آماری این دانشگاه میتواند در زمینه وحدت تبدیل به یک الگوی عملی شود،لذا بر آن شدیم که فلسفه نامگذاری این هفته را با هم به اشتراک گذاریم تا تذکری باشد برای خودم در وهله نخست و سپس سایر دوستان فرهیخته :

هفته وحدت و علت نامگذاری آن:

فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت بیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله محمد(ص) بنا بر روایات موجود در شیعه است، از سوی امام خمینی ره، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است . ارگانی رسمی هم با نام مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی رسما در حال فعالیت هست و هر ساله کنفرانسهایی برگزار می کند که کنفرانس بین المللی وحدت در هفته وحدت هر ساله در تهران برگزار می شود و علمای بزرگ را از کشورهای مختلف دور هم جمع می کند.

پيروزي انقلاب اسلامي كه در سايه وحدت افراد ملت و اقشار و طوايف آن در اسلام به تحقق پيوست، موجبات وحدت ملل مسلمان را فراهم كرد. اين وحدت به صورت حركت و نهضت اسلامي عليه طاغوت و سلطه هاي اشغالگران و استعمار منجر به پيروزي انقلاب اسلامي شد. در مقابل استعمارگران، از دو طريق در صدد جلوگيري از وحدت رو به رشد ملت هاي اسلامي برآمد:

  • تقويت تعصب نژادي و قومي و طايفه اي يا ملي گرايي؛
  • تحريك تعصبات فرقه اي يا شيعه و سني

امام خمینی(ره) در واکنش به اين سياست خصمانه فرمودند:«از ملي گرايي خطرناك تر و غم انگيزتر ايجاد اختلاف بين اهل سنت و جماعت با شيعيان است و القاء تبليغات فتنه انگيز و دشمن ساز بين برادران اسلامي است. بحمدالله تعالي در انقلاب اسلامي ايران هيچ اختلافي بين دو طايفه وجود ندارد و همه با دوستي و اخوت در كنار هم زندگي مي كنند، اهل سنت كه در ايران جمعيتش بي شمارند و در اطراف و اكناف كشور زيست مي كنند و داراي علما و مشايخ بسيار هستند، با ما برادر و ما با آنها برادر و برابريم، و آنان با نغمه هاي نفاق افكنانه اي كه بعضي جنايت كاران و وابستگان به صهيونيسم و آمريكا ساز نموده اند، مخالف اند. برادران اهل سنت در كشور اسلامي بدانند كه عمال وابسته به قدرت هاي شيطاني بزرگ خيرخواه مسلمين و اسلام نيستند و لازم است مسلمانان از آنان تبري كنند و به تبليغات نفاق افكنانه آنان گوش فرا ندهند. من دست برادري به تمام مسلمانان متعهد جهان مي دهم».

بر اين اساس چون روز ولادت پيامبر اكرم(ص) طبق روايات شيعه ۱۷ ربيع الاول و طبق روايات برادران اهل سنت ۱۲ ربيع است، و برگزاري دو جشن چندان خوشايند نيست، در ۶ آذر ۱۳۶۰ طي پيامي از طرف قائم مقام رهبري روزهاي دوازدهم تا هفدهم ربيع الاول هر سال قمري به عنوان هفته وحدت اعلام شد تا در ايران و سراسر جهان اسلام با تشكيل اجتماع و كنگره اسلامي و جشن، ضمن تحكيم وحدت و برادري اسلامي، به پيشبرد انقلاب جهاني اسلام كمك شود، از آن زمان تا كنون در ايران و ساير كشورهاي اسلامي هفته وحدت با شكوه تمام برگزار مي شود.

در اين رابطه توجه به نكات زير حائز اهميت است :

۱. معنا و مفهوم وحدت و اتحاد شيعه و سني: منظور از وحدت شيعه و سني کنار گذاشتن مسائل اختلافي و تکيه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با يکديگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بين المللي است. به گونه اي که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهيز از تفرقه در مسائل جهان اسلام همسو و هم جهت حرکت کنند. به تعبير ديگر اختلافات مانع از اخوت اسلامي و وحدت صفوف مسلمين در برابر دشمنان نيست از اين رو معناي اتحاد شيعه و سني دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خويش نيست بلکه در عين وجود اختلافات زمينه تعامل و جهت گيري يکسان در مسائل کلي و بين المللي در ميان آنها وجود دارد به همين جهت مطابق قانون اساسي «دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است سياست کلي خود را بر پايه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامي قرار دهد و کوشش پيگير به عمل آورد تا وحدت سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان اسلام را تحقق بخشد» . مقام معظم رهبري فرمودند: «معناي اتحاد بين ملت هاي اسلامي اين است که در مسائل مربوط به جهان اسلام همسو حرکت کنند و به يکديگر کمک کنند و در داخل اين ملت ها سرمايه هاي خودشان را بر عليه يکديگر به کار نبرند»

۲. ضرورت و لزوم اين وحدت: در شرايطي که دشمنان اسلام تمام تلاش خويش را براي مبارزه و مقابله با اسلام به کار بسته و آشکارا اعلام مي کنند «جهان اسلام در قرن بيست و يکم يکي از مهمترين ميدان هاي زورآزمايي سياست خارجي آمريکاست» و «تقابل اصلي آينده جوامع بشري برخورد فرهنگ اسلامي و فرهنگ غربي است».تأکيد بر مسائل اختلافي و تفرقه ميان صفوف مسلمانان منطقي نيست. در زماني که مسلمانان مي توانند با توجه به جمعيت بيش از يک ميليارد نفر و منابع و امکاناتي که در اختيار دارند به عنوان يک قدرت تأثيرگذار در صحنه بين المللي مطرح باشند پرداختن به اختلافات و مسائل تفرقه انگيز نتيجه اي جز به هدر رفتن سرمايه ها و استفاده دشمن از اين اختلافات، نخواهد داشت.


۳. اخوت اسلامي: اسلام مسلمانان را امت واحده خوانده است: «ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاعبدون» . و مؤمنان برادر يکديگر معرفي شده اند: «انما المؤمنون اخوه فأصلحوا بين اخويکم» . قال الصادق(ع) «المسلم اخ المسلم» . بنابراين اختلاف در پاره اي از مسائل مانع اخوت اسلامي و وحدت مسلمانان نمي شود وقتي اسلام به مسلمانان سفارش مي کند که با پيروان اديان آسماني و مکاتب ديگر بشري با عدل و مسالمت رفتار شود و آنان را به مشترکات توجه مي دهد «قل يا اهل الکتاب تعالوا الي کلمه سواء بيننا و بينکم الا نعبد الا الله ولا نشرک به شيئا ولا يتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله فان تولوا فقالوا شهدوا بانا مسلمون؛ بگو اي اهل کتاب بياييد به سوي سخني که ميان ما و شما يکسان است که جز خداوند يگانه را نپرستيم و چيزي را همتاي او قرار ندهيم و بعضي از ما بعضي ديگر را غير از خداي يگانه به خدايي نپذيرد هرگاه سرباز زنند بگوييد گواه باشيد که ما مسلمانيم» . آيا مسلمانان نبايد با توجه به مشترکات و کنار گذاردن اختلافات با يکديگر با مسالمت و عدل رفتار کنند. بنابراين با توجه به آنچه بيان شد روشن است که وحدت ميان مسلمانان و اتحاد بين فرق اسلامي امري لازم و ضرروي است هر چند ممکن است اهميت اين امر در شهرهاي مرکزي ايران و مناطق شيعه نشين محسوس نباشد اما در مناطق مرزي ايران و نقاطي که شيعيان و اهل تسنن در کنار يکديگر زندگي مي کنند همچنين در صحنه بين المللي و مناسبات کشورهاي اسلامي با يکديگر وحدت و اتحاد بين مسلمين و پرهيز از اختلافات ضرورت و اهميت اين امر به خوبي قابل درک است امام خمینی در این زمینه فرمودند: «امروز اختلاف بين ما تنها به نفع آنهايي است که نه به مذهب شيعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفي و يا ساير فرق آنها مي خواهند نه اين باشد نه آن راه را اين طور مي دانند که بين شما و ما اختلاف بيندازند».

دانلود فایل صوتی

با سلام

ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه سوگواری ارباب بی کفنمان امام حسین(ع) براستی، هر چه بررسی کردم مطلبی مناسب تر از فایل سخنرانی مرحوم آیت الله محمد باقر علم الهدی در خصوص آمادگی برای محرم نیافتم که برای شما عزیزان فرهیخته دانشگاه جهت دانلود قرار گرفته است. التماس دعای ویژه دارم.

 

  

 

با سلام، ضمن تبریک حلول ماه ذی الحجه الحرام و اعیاد بزرگ پیش رو ( عید قربان و عید غدیر)، بی شک عدم حضور حاجیان ایرانی در سرزمین وحی که با ممانعت رژیم سفاک آل سعود رقم خورد لکه ننگی بر دامان آنان خواهد بود که در تاریخ و اذهان انسان‏های موحد و آزاده تا ابد باقی خواهد ماند. در این شرایط پیام تاریخی و روشنگرانه ولی امر مسلمین جهان به این کنگره عظیم بایستی مورد توجه قرار گرفته و تابلویی شود تا با بهره گیری از فرامین آن در مسیر ولایت، هدایت شویم. بدین منظور متن این پیام را با شما عزیزان و فرهیختگان دانشگاهی به اشتراک می گذارم، باشد که با حرکت در پشت سر ولی فقیه عاقبت بخیر شویم. آمین

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که پیش از ظهر دوشنبه پانزدهم شهریور ۱۳۹۵ منتشر شد را می توانید از اینجا دانلود نمایید.

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه ضیافت الله و شهر الله اکبر پیشاپیش عید سعید فطر را خدمت تمامی فرهیختگان دانشگاهی، اساتید ارجمند، کارکنان شریف و دانشجویان عزیز تبریک عرض نموده و آرزوی عاقبت بخیری برای همگی عزیزان دانشگاهی دارم. انصافا وداع با ماه خدا سخت است. از آنجا که ما شاگرد کوچکی از مکتب اهل بیت هستیم در این مقال فرازهایی از دعای ۴۵ صحیفه سجادیه که امام العارفین، امام سجاد(ع) به ما یاد داده است، خدمتتان تقدیم می دارم.

امام سجاد علیه السلام:

• درود بر تو اى بزرگترين ماه خدا، و اى عيد دوستان خدا.

• درود بر تو اى گرامي ترين وقت هائى كه (با ما) مصاحب و يار بودى، و اى بهترين ماه در روزها و ساعتها.

• درود بر تو ماهى كه آرزوها در آن نزديك است و كردار (شايسته) در آن پراكنده (فراوان) است‏.

• درود بر تو ای همنشینی که چون پدید آید، احترامش بزرگ است و چون ناپدید شود فقدانش دردناک باشد.

موید و منصور باشید.

با سلام ضمن تسلیت ایام سوگواری مولای متقیان علی (ع)، به همه محبان آن حضرت جهت استفاده بیشتر از لیالی قدر فایل صوتی بر گرفته از سخنان استاد ارزشمند اخلاق آیت الله ناصری را محضرتان تقدیم می نمایم.
فایل صوتی را از اینجا دانلود نمایید.
 
در آستانه حلول ماه ارجمند شعبان، منتشر میگردد:
ادب حضور (دفتر دوم): از اینجا دانلود کنید.
اسرار ماه شعبان، همراه با مجموعه توصیه ها، دستورات و مناسک بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) کسانی که از جزوه ماه رجب بهره برده اند، به خوبی با حال و هوای آن آشنا هستند. اما برای آشنایی سایر عزیزان، خاطرنشان می کنیم:
 
• عصاره دستورات اخلاقی و عبادی، و همچنین معارف توحیدی پیرامون ماه شعبان، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)، در این جزوه گرد آوری شده است.
• این جزوه ممتاز و منحصر بفرد است؛ زیرا استاد فیاض بخش در آن برخی ظرایف و لطایفی را گرد آورده اند که خود مستقیماً و سینه به سینه از محضر اساتید اخلاق و سیر و سلوک، به ویژه مرحوم آیت الله سعادت پرور دریافت نموده اند و لذا بسیاری مطالب آن در کتب مشابه ذکر نشده.
 

بسمه تعالی

 

ضمن عرض سلام و تبریک اعیاد رجبیه، قرار گرفتن در آستانه ایام اعتکاف را به فال نیک گرفته چند جمله ‏ای به خودم و شما دوست عزیزی که این صفحه را بازدید می‏ نمایید یادآور می‏ شوم. خدا ولی الحسنات است یعنی در عالم هر حسنه‏ ای به کسی برسد مال خداست. اگر خیری بواسطه افراد دیگر به انسان برسد و انسان دیده بصیر داشته باشد اسباب را حذف می‏ کند و مسبب الاسباب را می‏ بیند. ان شاءاله خداوند چنین بینشی به همه ما عطا فرماید، حالا همین ولی الحسنات در آیه ۳۵ سوره مبارکه مائده می فرمایند: (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ) ،یعنی اینکه، ای اهل ایمان از خدا پروا کنید و دست آویزی (وسیله‏ ای) برای تقرب به سوی او بجویید و در راه او جهاد کنید تا بر موانع راه سعادت پیروز شوید. حال در نظر دارم بطور مختصر وسایل الهی یا به عبارت خودمانی ‏تر، پارتی‏ های الهی را برای تذکر خود و دوستان به اشتراک گذارم. دو وسیله اول الهی از آیه ۴۵ سوره مبارکه بقره یعنی (وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ) اخذ می ‏شوند یعنی از صبر و نماز برای حل مشکلات خود کمک بخواهید که در روایات صبر را همان روزه تعبیر کردند. لذا می‏ بینیم اعتکاف این دو وسیله بزرگ الهی یعنی نماز و روزه را یکجا با هم دارد و لذا بایستی گفت طوبی لهم خوش به حال معتکفین عزیز، برای من عاصی هم دعا بفرمایید. سومین وسیله الهی که می‏ شود از آن نام برد صدقه است که در روایات از آن به عنوان دافع بلا و موثرترین دارو یاد شده است . چهارمین وسیله الهی دعا است که در روایات از آن به عنوان سلاح مومن نام برده شده است. راستی رفقا از خدا بخواهیم که دعای خیر امام زمان (عج) را شامل حالمان فرماید، چرا که مومن بایستی زیرک باشد. شاید دعای ما به علت حجاب‏ ها مستجاب نباشد. لکن دعای امام معصوم مستجاب است. حتی عزیزان اگر پدر و مادرتان در قید حیات هستند از آنها بخواهید که برایتان دعا کنند و اگر خدای ناکرده آنها را از دست داده ‏اید به زیارتشان بروید و در کنار قبر آنها برای خودتان دعا کنید. پنجمین وسیله الهی استغفار است یا به عبارت خودمانی ‏تر معذرت خواهی از خدا هر وقت خطایی از ما سرزد از خدا معذرت بخواهیم. هم خودمان استغفار کنیم هم برای همدیگر استغفار کنیم. هم بخواهیم امام زمان (عج) برای ما استغفار نماید. ششمین وسیله الهی ذکر است. در آیه ۱۵۲ سوره مبارکه بقره (فَاذْکُرُوني‏ أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لي‏ وَ لا تَکْفُرُونِ) آمده است یعنی عزیزان دل خداوند به بندگان خطاب می‏ کند، شما یاد من کنید تا من شما را یاد کنم. یکی از بهترین اذکار که اولیاء خدا هر وقت مشکلی برایشان حادث می‏شد به آن چنگ می‏زدند صلوات بود. بلکه در تعابیری از این عزیزان از مومنان خواسته شده است که ((سیل صلوات راه بیندازید)) هفتمین وسیله الهی قرآن است که به راستی از انس با آن نباید غافل شد، می‏ توان یک ختم قرآن با حضور قلب و توجه به معانی، نیت کرد تا خدا مشکل را حل نماید. علاوه بر قرآن صامت، هشتمین وسیله را می‏توان قرآن ناطق یعنی حضرت محمد (ص) و اهل بیت علیهم السلام برشمرد. براستی گاهی یک روضه امام حسین (ع) گره گشا است. گاهی روضه حضرت زهرا (س) را نذر نماییم تا مشکلمان حل شود. منقول است از آیت اله رسول محلاتی که حضرت امام (ره) هر کجا کارش گیر می‏ کرد، مداح را صدا می‏ زد و می ‏فرمود روضه عمه ‏ام حضرت زینب (س) را بخوان و مجلس ۲ نفری برپا می ‏کرد. امام هادی (ع) نیز با اینکه خودش امام معصوم بود به روضه امام حسین (ع) متوسل شد. براستی از این ۸ وسیله در این فرصت طلایی اعتکاف می‏ توان بهره گرفت. پس بطور خلاصه وسایل الهی (پارتی ‏های الهی) بر اساس آنچه در این یادداشت ذکر شد، شامل موارد زیر است.

۱ - نماز، ۲- روزه، ۳- صدقه، ۴- دعا، ۵- استغفار، ۶- ذکر خدا، ۷- قرآن صامت، ۸- قرآن ناطق و توسل به اهل بیت علیهم السلام.

 

انشاءاله من حقیر و همکاران عزیزم را نیز در دعای خیرتان یاد نمایید.

اوقاتتان قرین یاد خدا

 

به نام ذات پاک آفرینش

خدمت به خلق از بهترین عبادات است
 
 
حضور ارجمند اساتید فرهیخته و کارکنان محترم دانشگاه سیستان و بلوچستان
حضور گرانقدر مدیران محترم حراست های دانشگاهها و موسسات آموزش عالی

 

با سلام و تحیت

از این که عنایات حضرت حق،لطف بندگان شامل و توفیق خدمت حاصل شد خدای را شاکرم و از این که با کرامت طبع بی بدیل و لطف و احسان بی نظیر،مراتب مودت و محبت خود را با ارسال پیام تبریک به اینجانب اعلام نمودید به رسم ادب و ارادت،بی نهایت سپاسگزارم.

به امید اینکه در پرتو خاصه عنایات حضرت حق،توسعه کمی و کیفی اهداف متعالی حراست دانشگاه،گسترش هم اندیشی،هم افزایی،همفکری،تعامل،تفاهم و تبادل آراء سازنده و ارزنده محقق گردد.

امید که توفیق همواره قرین کار و دعای خیر،مزید راه شما باد.

با تشکر و سپاس منصور سعیدی


قابل توجه کلیه دانشگاهیان فرهیخته